دکوراسیون داخلی هنر چیدمان محیط
نوشته شده توسط : مجله دلتا
دکوراسیون داخلی مجموعه ای تلفیقی از فعالیت های مختلف است. طراحی داخلی از قرون وسطی در زندگی بشر جایگاه ویژه ای داشته و در عصر حاضر به حرفه ای تخصصی تبدیل شده است.
دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی در واقع علمِ معماری فضای داخلی ساختمان است. در بسیاری از مواقع دکوراسیون داخلی با معماری اشتباه گرفته می‌شود. در این بخش از مجله دلتا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی تلفیقی از هنر و علم در غالب یک پروژه است که برای بهبود فضای داخلی به منظور دستیابی به مکانی ایمن و زیبا برای ساکنان یا مراجعان است. یک طراح داخلی کسی است که وظیفه تحقیق، نقشه کشی، هماهنگی و مدیریت پروژه ها را بر عهده دارد. دکوراسیون داخلی حرفه ای چند وجهی است که شامل پیشرفت مفهومی، نقشه کشی فضا، بازدید از محل، برنامه ریزی، تحقیق، ارتباط با سهامداران، مدیریت ساخت و ساز و اجرای طرح است. گرچه طراحی داخلی مستلزم وجود معمار داخلی است. در دکوراسیون داخلی عناصر طراحی داخلی طبق قواعدی خاص و هوشمندانه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سبک های دکوراسیون را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه و شرایط فعلی

در گذشته، طراحی داخلی به طور طبیعی به عنوان بخشی از روند ساخت و ساز ساختمان قرار می‌گرفت. حرفه طراحی داخلی در نتیجه پیشرفت و توسعه جامعه و پیچیدگی معماری به وجود آمد. برای دستیابی به استفاده حداکثری از محیط، طراحی کاربردی و در نظر گرفتن رفاه افراد، نیاز به ایجاد شغل طراح داخلی احساس می‌شد.

در هند باستان، معماران به عنوان طراحان داخلی نیز شناخته می‌شدند. با استناد به مجسمه هایی که در نمای ساختمان های قرن هفدهم در هند به کار رفته یا متونی که در مقبره ها پیدا شده است می‌توان این مورد را اثبات کرد. نقاشی دیواری یکی از مهم ترین ویژگی های کاخ های قرون وسطی به حساب می‌آید. عمارت های مذکور به نام هادیلیس شناخته می‌شوند. معماری بناهای سنتی تفاوت زیادی با معماری مدرن دارد.

دکوراسیون

در دوران مصر باستان، قطعاتی سفالی بر مقبره ها برای سکونت یا به عنوان مخزن غذای ارواح قرار داده می‌شد. با توجه به این موارد می‌توان جزئیات طراحی داخلی اقامتگاه های مختلف را طی سلسله های مختلف مصریان بررسی کرد. از جمله تغییرات در سیستم تهویه هوا، رواق، ستون، آرماتور، پنجره و درها.

طی قرن های هفدهم و هجدم تا اوایل قرن نوزده، دکوراسیون داخلی بر عهده صاحبان بنا، صنعتگران و تولیدکنندگان لوازم خانگی بود. این اشخاص توصیه های خود را پیرامون طراحی داخلی به ساکنان بیان می‌کردند.

مدیریت و طراحی داخلی به عنوان حرفه

در اوایل قرن نوزده، طراحی داخلی به صورت صعودی گسترش و با رشد جمعیت طبقه متوسط در کشورهای صنعتی و تمایل به تجملات داخلی افزایش یافت. شرکت های تولید مبلمان به شاخه های مدیریت و طراحی داخلی تقسیم شدند. تبلیغات برای مبله کردن تمام خانه در سبک های مختلف شروع شد. تا اواسط قرن نوزدهم این روند ادامه پیدا کرد.

تاریخچه دکوراسیون داخلی

گرایش به طراحی داخلی حرفه ای

در پی افزایش نیاز به دکوراسیون داخلی، وجود طراحان داخلی در قرن بیستم تبدیل به ضرورت شد. طراحان آماتور با شرکت های طراحی انحصاری وارد رقابت شدند. مری الیزابت هاویس، در کتاب خود در مورد اشتیاق اشخاص به استفاده از مبلمان بدون پیروی از سبکی خاص توضیح می‎دهد. هاویس معتقد بود طراحان باید متناسب با نیاز افراد و سلیقه مشتری سبکی از دکوراسیون داخلی را اتخاذ کرد. هاویس می‌نویسد:

«یکی ازعقاید و قانون کلی من در داشتن سلیقه خوب این است که خانه های ما همانند صدف و لانه پرنده است. باید سبک منحصر به فرد و خلق و خوی ما را نشان دهد.»

دکوراسیون داخلی چیست

دکوراسیون داخل مجموعی از فعالیت ها از جمله استفاده صحیح از عناصر طراحی داخلی است. این عناصر هفتگانه اصلی فضا، خطوط، فرم، نور، رنگ، بافت و الگو را شامل می‌شود. هر یک از این المان ها تاثیر روانشناسی متفاوتی بر افراد می‌گذارند. انتخاب هوشمندانه هر عنصر حس متفاوتی در فضا القا می‌کند. دکوراسیون داخلی فقط یک حرفه نیست. هر شخصی با داشتن خلاقیت می‌تواند مکانی را که در آن قرار گرفته زیبا کند. شاید جالب باشد که به بیان ساده دکوراسیون داخلی را این گونه تعریف کنیم: “هنر زیباسازی فضا با استفاده از ذوق و سلیقه به منظور ارتقا رفاه و کارکرد”.

از دکوراسیون داخلی کجا استفاده کنیم؟

هیچ محدودیتی وجود ندارد. حتی اگر تاکنون نمی‌دانستید دکوراسیون داخلی چیست، اما به طور غریزی از آن در ترکیب دکوراسیون اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی و به طور کل دکوراسیون منزل استفاده کرده اید.

با قرار دادن گلدان کوچک گیاه با برگ های سبز روی میز محل کارتان ناخودآگاه از رنگ سبز و تاثیر آرامش بخش آن بهره و بعد علمی آن را به  کارگرفته اید و با زیبا تر کردن محیط کار به  بعد هنری دکوراسیون داخلی معنا بخشیده اید.

انتخاب کاغذدیواری هایی به رنگ شاد در دکوراسیون اتاق کودک به معنای استفاده از دکوراسیون داخلی است. حال با دانستن نکات کلیدی و اصول طراحی که ما در مجله دلتا ارائه می‌کنیم، می‌توانید خانه و محل کار خود را به طور حرفه ای دکوراسیون کنید.

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی

دکوراسیون شامل سبک های مختلفی است که با توجه به موقعیت و سلیقه کاربران از هر کدام استفاده می‌شود. سبک ها با توجه به نوع چیدمان، انتخاب عناصر طراحی داخلی و کاربرد پذیری نام گذاری شده است.

سبک های مدرن، کلاسیک، روستیک، وینتج، گوتیک، بوهمی، روکوکو، هندی، ویکتوریایی، ارت نوو، آرت دکو، مونوکروماتیک، اوریگامی،رمانتیک، شابی شیک، باروک، صنایع دستی و هنر، روستیک، مینیمال، ایرانی، معاصر و ماوریک، از نمونه های مختلف سبک دکوراسیون داخلی است

در آینده به معرفی سبک های مختلف خواهیم پرداخت.





:: برچسب‌ها: دکوراسیون داخلی , دکوراسیون منزل , دیزاین ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: