تهدید به انتشار عکس و صدا
نوشته شده توسط : مجله دلتا
حتی تهدید به انتشار عکس و فیلم نیز جرم است. همچنین، در صورتی که شخصی عکس، فیلم یا صدای دیگری را تغییر دهد و بعد آن را انتشار دهد، باز هم مجرم است و مجازات خواهد شد.
 

هتک حیثیت و نشر اکاذیب در قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. یکی از جرائمی که این روزها در سطح جامعه رواج پیدا کرده، انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران است. در مجله دلتا به بررسی مجازات این جرم پرداخته شده است.

تهدید به انتشار نیز جرم است

گاهی بعضی از افراد با استفاده از عکس و فیلم و صدایی که از دیگری دارند، اقدام به اخاذی (درخواست و دریافت مبلغی برای عدم انتشار) می‎کنند. خوشبختانه قانون‎گذار با مراقبت از حقوق شهروندان، قواعد و مقرراتی را در این باره تنظیم کرده است. این قواعد و مقررات به افراد کمک می‎کند تا اجازه ندهند دیگران از آنها سوءاستفاده کنند. بنابراین افرادی که اقدام به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران می‎کنند، طبق قانون مرتکب جرم شده و مجازات خواهند شد. حتی تهدید به انتشار عکس و فیلم نیز جرم است. علاوه بر این موارد، در صورتی که شخصی عکس، فیلم یا صدای دیگری را تغییر و بعد آن را انتشار دهد، باز هم مجرم است و مجازات خواهد شد.

 

مجازات انتشار عکس دیگران

مطابق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به طوری که عرفا موجب هتک حیثیت (از بین بردن آبرو و اعتبار) او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو ، محکوم خواهد شد.

تبصره: چنانچه تغییر یا تحریف عکس، به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات ذکر شده محکوم می‎شود.

همچنین مطابق با متن ماده ۱۷ این قانون، هر کس به وسیله سامانه‎های رایانه ای یا مخابراتی به انتشار عکس، صوت یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی بپردازد یا آن‎ها را در دسترس دیگران قرار دهد، به طوری که منجر به ضرر یا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهدشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم مزاحمت در فضای مجازی و مجازات آن “مزاحمت در شبکه های اجتماعی و مجازات آن” را مطالعه کنید.

 

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 





:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: