دریافت بخشی از مبلغ چک
نوشته شده توسط : مجله دلتا
با توجه به قانون جدید چک سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا دارنده چک می‌تواند فقط مقداری از مبلغ چک را از بانک درخواست کند؟
 

گاهی پیش می‌آید که موجودی حساب صادرکننده چک کمتر از مبلغی است که در چک درج شده است. در این شرایط سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا دارنده چک می‌تواند فقط مقداری از مبلغ چک را از بانک درخواست کند؟ در مجله دلتا به بررسی موضوع دریافت بخشی از مبلغ چک توسط دارنده آن از بانک پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

دریافت بخشی از مبلغ چک

مدتی است که قانون جدید چک برای اجرایی شدن ابلاغ شده است. بر اساس این قانون در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک در بانک کمتر از مبلغ چک باشد، بانک مکلف است به تقاضای دارنده چک مبلغ موجودی در حساب را به او بپردازد.
بر این اساس دارنده چک با قید مبلغ دریافت‌ شده پشت چک، آن را به بانک می‌دهد و بانک هم موظف است بنا به درخواست دارنده چک فوراً کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد کند و پس از دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای با مشخصات آن را به متقاضی تحویل دهد.


باید به این نکته توجه داشت که به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی‌شود. بر این اساس چک نسبت به مبلغی که پرداخت نشده بی‌محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک، جانشین اصل چک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم صدور چک از حساب مسدود “صدور چک از حساب مسدود جرم است؟” را مطالعه کنید.

 

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: