قوانین چیدمان مبلمان منزل
نوشته شده توسط : مجله دلتا
در این مطلب، قوانینی را به شما توضیح می‌دهیم تا ببینید با دانستن این نکات، چیدمان مبلمان منزل چقدر کار آسانی است.
 
اگر از شما بخواهند چیدمان مبلمان منزل و وسایل در یک اتاق خالی را انجام دهید و شما قوانین و اصول چیدمان صحیح را ندانید، این کار احتمالا برایتان دشوار خواهد بود. نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا در ادامه این مطلب مجله دلتا، قوانین مهم را به شما توضیح می‎دهیم تا ببینید چیدمان مبلمان منزل چقدر آسان خواهد شد. با ما همراه باشید.

قانون اول؛ یک نقطه کانونی ایجاد کنید

در بعضی مواقع نقطه کانونی در خانه شما وجود دارد، مانند پنجره اتاق و یا طاقچه بالای شومینه. اگر این نقطه کانونی در خانه وجود ندارد، باید خودتان آن را ایجاد کنید. در نشیمن خانه، مناسب‌ترین گزینه، تلویزیون است. بنابراین با توجه به سلیقه خود ، یک وسیله را به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید و با قوانینی که در ادامه می‌گوییم، مبلمان را در اطراف آن بچینید.
 

قانون دوم؛ مبل ها را به دیوار نچسبانید

با توجه به اندازه اتاق، می‌توان فاصله بین مبل‌ها و دیوارها را تعیین کرد؛ اما دقت کنید، حتی اگر فضای اتاق کوچک است، به هیچ وجه مبل‌ها را به دیوار نچسبانید و چند سانتی‌متری فاصله بین این دو در نظر بگیرید. بر خلاف باور عموم، این فاصله کم، فضای اتاق را بزرگ‌تر جلوه خواهد داد. همچنین اگر اندازه نشیمن خانه بزرگ است، چیدمان بسیار آسان خواهد بود. در این حالت مبلمان را در مرکز اتاق و نزدیک به هم بچینید.

قانون سوم؛ فضای گفت‌وگو ایجاد کنید

در چیدمان مبلمان منزل باید این نکته را در نظر بگیرید که افرادی که روی مبل نشسته‌اند باید بتوانند به صورت طبیعی و بدون این که به گردنشان فشار آید و یا با صدای شان را بلند کنند، با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند. بنابراین فاصله مبل و صندلی‌ها را طوری بگذارید که لازم نباشد کسی صدایش را بلند کند. همچنین اگر نشیمن بزرگی دارید، چندین فضا برای گفت‌وگو ایجاد کنید.

 

قانون چهارم؛ هنگام چیدمان تعادل را در نظر بگیرید

همیشه باید به اندازه و مکان قرارگیری وسایل در اتاق دقت کنید و تمام وسایل بزرگ و یا کوچک را در یک سمت اتاق نچینید؛ زیرا این کار حس در هم ریختگی را به افراد خانه منتقل می‌کند. در ضمن تعادل را در چیدمان مبلمان منزل و شکل آن‌ها رعایت کنید. برای مثال اگر شکل مبل‌ها دارای خطوط صاف و مستقیم است، یک میز جلو مبلی گرد در اتاق قرار دهید.

قانون پنجم؛ مبلمان را طوری بچینید که رفت و آمد راحت باشد

از موارد مهم در چیدمان مبلمان منزل، رفت و آمد راحت افراد بین آن‌هاست. چیدمان باید طوری باشد که هنگام رفت و آمد با مبلمان برخورد نشود. بنابراین فاصله بین میز و مبل‌ها را به  گونه‌ای  تعیین کنید که مشکلی برای رفت و آمد، وجود نداشته باشد.

 

قانون ششم؛ فرش با اندازه مناسب انتخاب کنید

اندازه فرش باید طوری باشد که تمام کف اتاق را نپوشاند. همچنین فرش آنقدر باید بزرگ باشد تا مبل‌ها روی آن قرار بگیرند. این نکته را در نظر بگیرید که اگر نمی‌توانید مبل‌ها را به صورت کامل روی فرش بچینید، حتما پایه‌های جلویی آن روی فرش قرار گیرد.

قانون هفتم؛ میز جلو مبلی بزرگ خریداری کنید

در اغلب مواقع میز جلو مبلی بزرگ، بهتر از اندازه کوچک آن است. یک میز جلو مبلی بزرگ در مرکز نشیمن، هم از نظر زیبایی و هم کارایی گزینه‌ای ایده‌آل و فضایی مناسب برای قرار دادن لوازم دکوری و دیگر وسایل است. اگر میز جلو مبل بزرگ باشد، دسترسی افرادی که روی مبل نشسته‌اند به میز راحت‌تر است. البته باید فضای کافی برای رفت و آمد در نظر بگیرید. بنابراین بزرگی میز به اندازه‌ای باشد که بین میز و مبل حداقل ۴۵ سانتی‌متر فضا برای رفت و آمد داشته باشیم.

 

قانون هشتم؛ چیدمان مناسب میزها در کنار مبل

مبل و صندلی‌ها باید دسترسی آسان به میزهای کناری یا میز جلو مبل را داشته باشند. میزها نباید به گونه‌ای باشند که افراد مجبور شوند برای قرار دادن یا برداشتن فنجان، از جایشان بلند شوند. همچنین این نکات را در ارتفاع میز در نظر داشته باشید:

  • میزهای کناری بهتر است که ارتفاعی برابر با دسته‌های مبل یا صندلی داشته باشند. اگر میزی با این ارتفاع پیدا نکردید، میزهایی که کوتاه‌تر از دسته مبل هستند، مناسب‌تر از میزهای بلند است.
  • ارتفاع میز جلو مبل بهتر است با ارتفاع نشیمن مبل یا صندلی، برابر یا کوتاه‌تر باشد.

قانون نهم؛ از منابع نوری مختلف استفاده کنید

نور یکی از مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون خانه است که اغلب افراد از آن غافل هستند. همیشه از ترکیب لوستر، آباژور ایستاده و رومیزی در اتاق استفاده کنید. آباژورهای ایستاده را در پشت و کنار مبل‌ها و آباژورهای رومیزی را روی میزهای کناری و طاقچه‌ها قرار دهید. منابع نوری باید در سطوح مختلف قرار بگیرند تا در فضای اتاق تعادل ایجاد کنند.

 

قانون دهم؛ آثار هنری با اندازه مناسب به دیوار آویزان کنید

آثار هنری که به دیوار آویزان می‌کنید، چه تابلو نقاشی باشند و چه آینه، باید با قاعده قرار داده شوند و با مبلمان اتاق تناسب داشته باشند. برای مثال تابلوهای باریک را پشت مبل قرار ندهید. به جای آن از تابلوهای بزرگی که طولشان حدود دو سوم طول مبل است و یا از مجموعه‌ای از تابلوهای کوچک، استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با بهترین رنگ مبل، “انتخاب بهترین رنگ مبل برای دکور منزل” را مطالعه کنید.

 

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله دکوراسیون دلتا دیدن نمایید

 





:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: