نگرانی مستاجران در روزهای کرونایی
نوشته شده توسط : مجله دلتا
با وجود آن که هنوز فصل نقل و انتقالات بازار مسکن فرا نرسیده، بعضی خانوارهای اجاره‌نشین که قراردادشان به اتمام رسیده شرایط حساسی را طی می‌کنند.
تمدید قرارداد اجاره

نگرانی بابت رشد نرخ اجاره و احتمال عدم تمدید قرارداد اجاره به عنوان دو اضطراب سنتی مستاجران کماکان وجود دارد اما این روزها نگرانی بزرگ اجاره نشین‌ها، جابجایی‌های اجباری است که تهدیدی جدی برای سلامت آنها محسوب می‌شود.

به گزارش مجله دلتا برخی اجاره‌نشین‌ها که قراردادشان به اتمام رسیده شرایط حساسی را طی می‌کنند و نگرانی غالب آن‌ها در هفته های اخیر به جابجایی‌هایی مربوط می شود که می‌تواند تهدیدی برای سلامت‌شان باشد. به همین دلیل انتظار آنها از موجران تمدید قرارداد اجاره است؛ هر چند طبق آمار نرخ رشد اجاره در قرارداد تمدید ، بالاتر از قراردادهای جدید است.

رشد اجاره‌بها نصف افزایش قیمت مسکن 

آمارها از شهر تهران نشان می دهد میانگین افزایش نرخ اجاره بها از اواخر سال ۱۳۹۶ تا اواخر سال ۱۳۹۸ تقریبا نصف میزان رشد قیمت مسکن بوده است.
میانگین نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران از انتهای پاییز ۹۶ تا پایان پاییز ۹۸ بالغ بر ۷۶.۱ درصد بوده است؛ در حالیکه نرخ رشد قیمت فروش عدد ۱۴۵ درصد را نشان می دهد. این در حالی است که اجاره نشین‌ها دیگر توانی برای رشد قیمت ها ندارند.

تمدید قرارداد

ورود زودهنگام آپارتمان‌های نوساز

فصل جابجایی که معمولاً از ابتدای تابستان شروع می شود هنوز از راه نرسیده و به همین دلیل نرخ اجاره فعلا افزایش چشمگیری را نسبت به زمستان ۹۸ نشان نمی‌دهد.
با این حال گروهی از مالکان واحدهای نوساز و لوکس به دلیل رکود در بخش خرید و فروش، به منظور داشتن زمان کافی برای اجاره واحد خود، آنها را در بخش اجاره عرضه کرده‌اند. هرچند بررسی آگهی ها اعداد و ارقام بالای قیمت اجاره در این گروه از آگهی‌ها را نشان می ‌دهد.
به طور مثال در شرق تهران و بر اساس عرف بازار، بسته به موقعیت و امکانات آپارتمان، نرخ رهن کامل یک متر مربع واحد مسکونی با عمر بنای کمتر از ۵ سال ۲ تا ۳ میلیون تومان است. در مناطق غربی پایتخت نیز نرخ رهن کامل آپارتمان‌های زیر پنج سال از حدود متری سه میلیون تومان شروع می‌شود و بعضاً در واحدهای لوکس و نیمه لوکس تا پنج میلیون تومان می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه : برای دریافت آخرین اخبار مسکن “شروع زودهنگام بازار اجاره تابستانی” را مطالعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: