خواص بادرنجبویه
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بادرنجبویه از خانواده نعناع است و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. این مطلب را بخوانید تا قانع شوید که از این دمنوش پرخاصیت استفاده کنید.

 

از دیرباز در ایران استفاده از خواص گیاهان در طب سنتی و درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. گاهی‌اوقات درمان‌های طبیعی و گیاهی بهتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند. یکی از این گیاهان بسیار مفید و درمانی بادرنجبویه است که خواص فراوان آن بر سلامت قلب، بیماری‌های کبد و دیابت غیرقابل انکار است. در این مطلب مجله دلتا شما را با خواص بادرنجبویه برای سلامتی و کمک به کنترل بیماری‌ها آشنا می‌کنیم.

 

۱. محافظت از قلب و کبد

یکی از مهم‌ترین خواص بادرنجبویه که مطالعات زیادی روی آن انجام شده است، محافظت از قلب و کبد است. استفاده از اسانس بادرنجبویه در رایحه‌درمانی، تری‌گلسیرید خون (چربی خون) را پایین می‌آورد و به سنتز کلسترول در کبد کمک می‌کند. همچنین پژوهشگران در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ دریافتند که تپش قلب و فشار خون بالا در حیواناتی که این گیاه را به‌شکل خوراکی به آنها داده بودند تا حد زیادی کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد بادرنجبویه روی سازوکار و پالس‌های الکتریکی قلب تاثیر قابل‌توجهی دارد.

 

۲. عامل ضدباکتری طبیعی

بادرنجبویه ویژگی‌های ضدباکتری دارد و می‌تواند از بدن در برابر باکتری‌های عفونی محافظت کند. بادرنجبویه به‌ویژه در برابر قارچ کاندیدا فعالیت ضدباکتریایی دارد. کاندیدا نوعی قارچ است که سبب عفونت‌های قارچی از جمله عفونت قارچی واژن می‌شود. این قارچ در بروز علائمی مانند خستگی، مه مغزی، مشکلات گوارشی و تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

۳. مفید برای درمان دیابت

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. در حالی که برخی از درمانگرهای سنتی داروهایی را با عوارض جانبی خطرآفرین برای درمان دیابت تجویز می‌کنند، عصاره بادرنجبویه یکی از روش‌های طبیعی موثر برای درمان دیابت است.

محققان برای آزمایش تاثیر بادرنجبویه روی قند خون بالا، هم عصاره آن و هم روغن اسانسی آن را به گروهی از بیماران دادند. نتایج نشان داد هر دو محصول در کاهش سطح قند خون و نیز کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت تاثیر مشابهی داشتند.

 

۴. بهبود تمرکز و خواب

یکی دیگر از خواص بادرنجبویه اثر آرام‌بخشی آن است. به همین دلیل در گذشته از آن برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌کردند.

این گیاه در بهبود بیش‌فعالی، تمرکز و تحریک‌پذیری در کودکان بالای ۷ سال تاثیر زیادی دارد. مطالعه‌ای روی جوانان نشان داد که استفاده از این گیاه در غذاها به بهبود خلق‌وخو و عملکرد شناختی آن‌ها کمک می‌کند. بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم بی‌خوابی و اختلالات خواب به‌ویژه در دوران یائسگی بسیار موثر است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دمنوش های خواب آور، “۵ دمنوش برای داشتن خواب راحت” را مطالعه کنید.

 

۵. آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قوی

بادرنجبویه می‌تواند با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین خواص بادرنجبویه تاثیر احتمالی آن بر نوع خاصی از سرطان موسوم به گلیوبلاستوما مولتی‌فرم است. این نوع سرطان که بسیار سریع‌الانتشار است از مغز شروع می‌شود و هنوز درمان شناخته‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. با این حال، محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ دریافتند روغن اسانسی بادرنجبویه سبب آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی) در سلول‌های سرطانی می‌شود و روند تولید پروتئین MRP1 (پروتئین مقاومت چند دارویی) را متوقف می‌کند. این پروتئین تا حدودی عامل اصلی مقاومت دارویی پیشرفت سرطان نسبت به درمان‌های سنتی مانند شیمی‌درمانی است.

۶. کمک به سلامت دستگاه گوارش

عصاره بادرنجبویه به‌دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. این گیاه احتمالا می‌تواند از زخم معده جلوگیری کند، البته هنوز به طور کامل روی آن مطالعه نشده است. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بادرنجبویه درست مانند نعناع و سنبل ختایی ممکن است در درمان یبوست کمک‌کننده باشد.

 

۷. تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که مصرف کپسول بادرنجبویه در کاهش دردها و علائمِ سندرم پیش از قاعدگی در دختران دبیرستانی موثر است.





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: