ترکیب شیر و عسل؛ فواید و دردسرها
نوشته شده توسط : مجله دلتا
ترکیب شیر و عسل فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ اما می‌تواند مضر هم باشد. در این مطلب با تعدادی از فواید مضرات این ترکیب آشنا شوید.
 

ترکیب شیر و عسل اغلب در نوشیدنی‌ها و دسرها استفاده می‌شود. این ترکیب، افزون بر عطر و طعم فوق‌العاده، بسیار آرامش‌بخش است و به سبب خواص دارویی خود همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مطلب می‌خواهیم از فواید و دردسرهای این ترکیب بیشتر بدانیم. ما را در مجله دلتا همراهی کنید.

 

فواید

ترکیب عسل و شیر فوایدی برای سلامت بدن دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احتمال بهبود کیفیت خواب

افراد بسیاری پیش از خواب یک لیوان شیر گرم همراه با عسل می‎نوشند تا خواب راحت‌تر و بهتری را تجربه کنند. این روش از پشتیبانی علمی نیز برخوردار است. تحقیقی با حضور ۶۸ شرکت کننده که برای بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، نشان داد که نوشیدن ترکیبی از عسل و شیر به مدت سه روز و دو بار در روز به افزایش کیفیت کلی خواب آن‌ها کمک کرده است. چندین مطالعه نیز به این نکته اشاره داشته‌اند که عسل و شیر به صورت مجزا نیز می‌توانند کیفیت خواب را بهبود بخشند. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱۰ گرم یا حدود نصف قاشق غذاخوری عسل، ۳۰ دقیقه پیش از خواب، در بهبود کیفیت خواب و همچنین کاهش سرفه‌های شبانه در ۳۰۰ کودک مبتلا به عفونت‌های تنفسی موثر بوده است.

 

پشتیبانی از استحکام استخوان ها

شیر منبع خوب کلسیم، یک ماده مغذی مهم در سلامت استخوان است. برخی پژوهش‌ها نشان داده است که نوشیدن شیر می‌تواند تراکم معدنی استخوان را بهبود بخشد و خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان را کمتر کند. همچنین ترکیب شیر و عسل می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند. نتایج یک بررسی نشان داد که عسل می‌تواند به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهاب خود، برای سلامت استخوان‌ها مفید باشد.

 

کمک به سلامت قلب

زمانی که موضوع سلامت قلب در میان است، عسل و شیر با برخی فواید بالقوه در این خصوص ارتباط دارد. به طور خاص، شیر سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد که می‌تواند به پاکسازی پلاک از سرخرگ‌ها و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کند. همچنین شیر سرشار از پتاسیم است که یک ماده مغذی ضروری محسوب می‌شود و می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. در ضمن مطالعات نشان داده‌اند که عسل می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید، کلسترول کلی و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد که همگی از عوامل خطر برای بیماری قلبی به شمار می‌روند.

 

مضرات

این ترکیب به رغم برخی  فواید برای سلامتی؛ اما بدون ضرر هم نیست.

۱. اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، از یک رژیم غذایی بدون لبنیات پیروی کنید یا اگر به شیر آلرژی دارید، شیر گاو ممکن است برای شما مناسب نباشد.

۲. مصرف لبنیات گاهی می‌تواند منجر به برخی مشکلات پوستی از جمله آکنه، رزاسه و اگزما شود.

۳. همچنین عسل از خواص سلامت چشمگیری برخوردار است؛ اما فراموش نکنید که حاوی قند و کالری زیاد است. مصرف مقادیر زیاد قند می‌تواند به افزایش وزن، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات کبدی منجر شود.

 

۴. در ضمن عسل برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست؛ زیرا حاوی باکتری‌هایی است که می‌تواند به عفونت بوتولیسم نوزادان، شرایط جدی که می‌تواند جان نوزاد را در معرض خطر قرار دهد، منجر شود.

از این رو، بهتر است در مصرف این ترکیب حد اعتدال رعایت شده و از حرارت دادن عسل در دماهای بالا پرهیز شود تا فواید سلامت بالقوه آن به حداکثر برسد.

 

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید

 





:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: