ترکیب پترن‌های مختلف در دکوراسیون
نوشته شده توسط : مجله دلتا
پترن، عنصری تکرارشونده است که بر یک شبکه منظم و یکنواخت قرار می‌گیرد. پترن‌ها چه در پارچه به کار روند و چه در پوشش دیوارها و کف به سطوح اتاق هیجان دیداری می‌دهند.
ترکیب پترن در دکوراسیون

استفاده از پترن

ترس بیشتر افراد برای استفاده از پترن‌ها، شلوغی و ایجاد عدم توازن در دکوراسیون است، اما در حقیقت، ترکیب پترن در دکوراسیون زمانی که به درستی استفاده می‌شود، می‌توانند جذابیت‌های داخلی را افزایش دهند، اما هنگامی که به اشتباه استفاده می‌شوند، ممکن است یک فضای ایده‌آل با دکوراسیونی متناسب را نیز خراب کرده و در آن عدم توازن ایجاد کنند. از این رو با این نوشتار از مجله دلتا در ادامه با برخی نکات کاربردی در مورد نحوه ترکیب متناسب پترن‌ها همراه باشید.

تصمیم‌گیری درباره طرح رنگی

اول و مهمتر از همه، شما باید بدانید که چه رنگی برای دکوراسیون داخلی شما مناسب است. رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با هم ترکیب زیبایی ایجاد می‌کنند. این یک شروع خوب برای انتخاب رنگ پترن‌ها خواهد بود. به عنوان مثال اگر در دکوراسیون منزل رنگ‌های سیاه و سفید دارید می‌توانید از خال خال  یا راه راه  سفید مشکی استفاده کنید و الگوی رنگی موجود در دکوراسیون را در پترن‌ها نیز تکرار نمایید. مزیت انجام این کار ایجاد هماهنگی و نگاهی منسجم در دکوراسیون فضاست.

پترن مختلف در دکوراسیون

 

از طرح‌های چاپی و پترن‌ مورد علاقه خود شروع کنید

از طرح‌های چاپی و گرافیکی و پترن‌های مورد علاقه خود کمک بگیرید و سپس با رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون منزل آن‌ها را امتحان کنید یا در صورت علاقه، از رنگ‌های دارای هارمونی با سایر اجزا یا در تضاد کامل برای ایجاد نقاط کانونی و قسمت‌های مورد علاقه برای قرار دادن مرکز توجه بصری از آن‌ها استفاده کنید. برای انتخاب طرح به کوچکی و بزرگی پترن‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر توجه کنید. از پترن‌های ریز در نقاط دور از دید چشم استفاده نکنید و مقیاس پترن را با ابعاد اجزایی از دکوراسیون که در آن پترن به کار می‌رود مورد نظر قرار دهید تا به خوبی دیده شوند و هم تاثیر بصری مثبتی در دکوراسیون ایجاد کنند.

پترن مختلف

بازی با رنگ‌های خنثی

اگر فکر می‌کنید افزودن الگوهای بیشتر و رنگارنگ دکوراسیون منزل را شلوغ و نا‌به‌سامان می‌کند، می‌توانید به جای صرف نظر از  به کارگیری پترن‌های مختلف در کنار هم از رنگهای خنثی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از تناژهای رنگی سفید، کرم یا بژ استفاده کنید. این رنگ‌ها می‌توانند رنگ پایه و زمینه خوبی برای پترن‌ها باشند تا بدون نگرانی از پترن‌های بیشتری در صورت تمایل استفاده کنید.

ترکیب پترن در دکور

توجه به اندازه پترن‌ها

ضروری است که به اندازه الگوهایی که با هم ترکیب می‌کنید، توجه داشته باشید. بهتر است از استفاده از پترن‌هایی با اندازه و مقیاس‌های مشابه در کنار یکدیگر اجتناب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از الگوی بزرگتر برای پرده و کوچکتر برای کوسن‌ها استفاده کنید. ترکیب‌های متفاوت مقیاس و اندازه الگوها باعث ایجاد هماهنگی بیشتر در منزل خواهند شد.

دکوراسیون

ترکیب پترن‌هایی به رنگ سفید در کنار یک تک رنگ

از دیگر راه‌های امن برای استفاده از الگوها این است که آن را با سفید ترکیب یا فقط یک الگو با پس زمینه سفید انتخاب کنید. می‌توانید با ترکیب رنگ‌های مختلف پترن خاصی را با پایه سفید امتحان کنید. البته باید بدانید با این کار پترن‌ها کمتر به چشم می‌آیند و اگر دکوراسیون شلوغی دارید و علاقه به استفاده از پترن‌ها دارید یا دکوراسیون مینیمال‌تر را ترجیح می‌دهید، این انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. البته شایان ذکر است طرح پترن‌ها و ظرافت آن‌ها نیز در این سادگی بسیار تاثیرگذار است.

ترکیب پترن مختلف

ترکیب رنگ‌های پررنگ با پترن‌ها

در واقع فارغ از شکل و طرح‌های متفاوت، پترن ها به دلیل داشتن طرح و افزودن الگوهای گرافیکی به فضا کمی فضا را شلوغ تر می‌کنند و این تاثیرات بصری می‌تواند با رنگ‌های شاد و پررنگ بیشتر شده  و تاثیرات بیشتری در دکوراسیون ایجاد کنند.

ترکیب پترن

تعداد پترن‌ها در کنار هم

درباره این موضوع که چگونه می‌توان چند الگو را در یک فضای مورد استفاده قرار داد می‌توان گفت پیشنهاد طراحان استفاده از سه تا چهار الگو در مقیاس و اندازه‌های مختلف است که بهتر است یکی از پترن‌ها با مقیاس بزرگتر استفاده شود تا بقیه الگوها را تحت تاثیر قرار دهد و ترکیب مناسب‌تری ایجاد کند.

 

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “پارچه سوزن دوزی، برای یک دکوراسیون امروزی!” را بخوانید.





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: