کاربرد مجسمه دکوری در چیدمان خانه
نوشته شده توسط : مجله دلتا
مجسمه ها انعکاسی از افکار هنرمند هستند که با انتخاب آن ها می‌توانید سلیقه و تفکر خود را در دکوراسیون داخلی بازتاب دهید.
مجسمه

مجسمه

مجسمه یکی از وسایل تزیینی پرکاربرد هنرهای تجسمی در دکوراسیون داخلی است. معمولا اشکالی به فرم انسان، گیاه، ساختمان و حیوان دارد. نمونه های مدرن آن به شکل هندسی و اشکال انتزاعی نیز تولید می‌شود. باید اشاره کرد که تمام اشکال سه بعدی، مجسمه نیستند. برای اینکه سازه ای به این عنوان شناخته شود باید نوآوری، مفهوم یا علتی برای ساخت آن وجود داشته باشد. پیکر تراش به شخصی گفته می‌شود که با هنر دست خود این وسیله را می‌سازد. البته مجسمه به صورت عمده توسط دستگاه نیز تولید می‌شود که آن را در زمره صنایع دستی قرار نمی‌دهند.

مجسمه صورتک

مجسمه صورتک

مجسمه ها از مصالح مختلفی از جمله انواع فلزات، گچ، سرامیک، چوب، فایبرگلاس و سنگ ساخته می‌شوند. مجسمه را با توجه به کیفیت و مواد به کار برده شده در ساختار، می‌توان در فضای باز نیز قرار داد، و برای تزیین تراس، کنار استخر، باغچه و ورودی خانه از آن استفاده کرد.

تندیس به مجسمه هایی گفته می‌شود که فرمی از نیم تنه داشته باشد و اگر فقط شکل سر را نمایش دهد نام مجسمه صورتک یا سردیس را به آن اختصاص می‌دهند. مجسمه صورتک را بر دیوار نصب کنید تا نمایی زنده به اتاق ببخشید. مجسمه صورتک می‌تواند جاذب نگاه و کانون توجه دکوراسیون باشد. اگر می‌خواهید همان لحظه اول مهمانان را شگفت زده کنید، سردیس را در قسمت ورودی خانه روی دیوار بیاویزید.

مجسمه کوچک

مجسمه کوچک

وقتی خانه را با مجسمه های دکوری چیدمان می‌کنید با استفاده از این وسیله تزیینی در قسمتی از خانه، بُعد سومی به مکان اضافه می‎کنید. می‌توانید برای هر کدام از بخش های خانه چینش متفاوتی در نظر بگیرید. ابعاد، سبک دکوراسیون و بودجه مد نظر شما در این جا نقشی ندارد. مجسمه خود را در بهترین جای خانه قرار دهید تا تاثیر آن را بر روح ساکنان مشاهده کنید.

برای استفاده از این اثر در دکوراسیون داخلی منزل، از آن ها بین کتاب های کتابخانه، روی قفسه و یا روی میز کنسول استفاده کنید. وجود مجسمه ای با شکل مورد نظرِ شما در میان کتاب ها، جذابیت و کنتراست را به فضا اضافه و محیط را از یکنواختی خارج می‌کند.

تندیس چوبی

مجسمه چوبی

در پیکرتراشی می‌توان قوانین فیزیک را شکست و از عالم واقعی فراتر رفت. طراحی های سورئال یا فرا واقعی، ریشه در قدرت تخیل انسان دارد. اشکال هندسی فضا را از نظر فرم به تعادل می‌رسانند. مجسمه چوبی، عنصری از طبیعت را در خود دارد که با توجه به فرم و مکان قرار گیری، مانند موجودی زنده حال و هوای خانه را متغیر می‌سازد. با استفاده از قابلیت های مواد طبیعی می‌توان به همه چیز دست یافت. برای مثال با استفاده از چوب، پیکره هایی به شکل صخره طراحی می‌شود که با وزن سبک تر، ظاهری مانند سنگ خواهد داشت. یک فیل عظیم جثه، اسب وحشی یا هر موجود متحرکی را روی میز خانه بیاورید. “مالو پالمکویست”طراح سوئدی، درباره مجسمه‌ سازی می‌گوید:

قوانین بنیادین طبیعت من را شگفت زده می‌کند. وقتی موادِ سفت و سخت، به نظر بی وزن می‌رسند، و انگار در فضا معلق هستند، به وجد می‌آیم.

تندیس فایبرگلاس

مجسمه فایبرگلاس

فایبرگلاس ترکیبی از پلیمر و شیشه است که نسبت به سایر مواد چندین حُسن دارد؛ وزن سبک، نقل و انتقال آسان، سطح براق و کیفیت بالا. از این ماده بیش تر برای ساخت مجسمه های بزرگ استفاده می‌شود و مناسب فضای باز است. اگر نمای اتاق تکراری شده است و نمی‌خواهید تغییر دکوراسیون کلی ایجاد کنید، از مجسمه های فایبر گلاس در ابعاد بزرگ کمک بگیرید. طرح و فرم را به اتاق بیفزایید و دیوارهای خالی را پوشش دهید. می‌توانید آن را بین مبل ها قرار دهید و تنوع ارتفاع را بین لوازم موجود ایجاد کنید. به این صورت نمای جدیدی در دکوراسیون به وجود می‎آید.

تندیس سنگی

مجسمه سنگی

به عنوان انسان باید بپذیریم که جهان دارای طبیعتی پویا و متحرک است. برای دوام آوردن ناچاریم در زندگی منعطف و چابک عمل کنیم. سازگاری با محیط فقط در هماهنگی فیزیکی خلاصه نمی‌شود، بلکه به فرآیندهای ذهنی، روح و روان نیز مرتبط است. ساخت مجسمه سنگی و کوچک راهی برای ثبت وقایع مختلف زندگی است. برای مثال ذاتِ سنگ، جامد، مات و سخت است. یک هنرمند با پیاده سازی مفاهیم معمول بر پیکر مجسمه، زندگی منعطف روزمره را بر سنگِ سخت نقش بندی می‌کند. آن ها نمادی از رفتار و حرکات ما هستند. ارتباط، گفت و گو، بیان رنج یا شادی و سایر احساسات در این وسیله نمایان می‌شود.

برای داشتن یک پرنده زیبا، دیدن بناهای تاریخی یا یک ورزش خاص، نیازی به سفر به دور دنیا ندارید. این لوازم دکوری نیاز شما را رفع می‌کنند و آن پدیده را با مقیاسی کوچک در خانه به نمایش می‌گذارند. گاهی یادآور خاطرات هستند و بعضی مواقع انسان را از افکار مضطرب جدا می‌سازند.

تندیس مادر و کودک

مجسمه دکوری بزرگ

مجسمه های عظیم، با اندازه ای بزرگ تر از ابعاد واقعی، مناسب فضا های بزرگ هستند. نقش تاکیدی این لوازم بسیار پررنگ است و بیش از سایر المان های موجود در دکوراسیون بر افراد تاثیر می‌گذارد.

این وسیله را در جایی قرار دهید که اطراف آن با اشیا زیادی شلوغ نشده باشد و بتواند جلوه زیبایی در دکوراسیون ایجاد کند. می‌توانید از نورپردازی برای نمایش بهتر آن استفاده کنید. پیش از تکیه بر قوانین، برای قرار دادن آن در خانه به چشم های خود اعتماد کنید. تناسب را رعایت و اندازه مناسب را به گونه ای انتخاب کنید که به زیبایی خانه کمک شود و باعث شلوغی نشود.

امیدواریم مطلب یاد شده مفید بوده باشد. بخش دکوراسیون مجله دلتا را دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین بخوانید:

مزایا و معایب سقف کناف در دکوراسیون داخلی

رنگ های ممنوعه در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون پاییزی را به خانه خود مهمان کنید





:: برچسب‌ها: دکوراسیون , دکوراسیون داخلی , دیزاین , مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: